vrijdag 4 oktober 2013

Erica en haar belevenissen met MOED DOET GOED. 

Avond 2

Moed: Wat is mijn doel ???

Het is fijn om er weer met zijn allen te zijn, en iedereen weer te zien!!!

We gaan van start en iedereen vertelt een positieve ervaring van de afgelopen week, m.b.t. de bemoedigende eigenschap die je uitzocht om mee te oefenen. Ik had gekozen voor “fysiek contact”. Nou ging het mij hierbij niet zozeer om elkaar aanraken en knuffelen. Het ging mij erom, alleen te praten tegen iemand met wie ik oogcontact hebt, dan wel kán hebben. Alleen praten met een ander als je je in dezelfde fysieke ruimte bevindt. En dat betekent dat ik vooral moet stoppen met door het huis heen schreeuwen. Als reactie op geschreeuw, geruzie en herrie van elders….. Een sportieve uitdaging, want verspreid over drie verdiepingen betekende dat heel wat traplopen. Meer dan me lief was! En daardoor… besloot ik op de meeste dingen in huis maar NIET meer te reageren. Ik ging vooral de trap op als ikzelf iets wilde weten of vertellen of vragen. Met als direct effect véél minder geruzie, in ieder geval van mij uit, doordat ik minder reageerde op wat er gebeurde. En het directe prettige gevolg: méér rust in huis!!!

Ruud en ik spelen vaak het spelletje “eigenschapje raden”: dan oefen ik een week lang iets bemoedigends en na een week vertelt Ruud wat hij denkt dat ik heb geoefend…… Deze kende hij niet en kon hij dus niet raden, het was hem echter ook niet echt opgevallen…. Hij vroeg of ik er nu mee zou stoppen maar nee, het is mijn doel deze erin te houden!

Mijn doel, onze doelen…. Daar ging het de rest van de avond over. Best ingewikkeld, want ik heb geleerd dat een doel pas een doel is als het concreet is, uitgedrukt in wat, wanneer, hoeveel. Niet “ik ga afvallen”, maar: op 1 december a.s. weeg ik 5 kilo minder..”  Hier wordt het anders bedoeld: doelen zijn die beelden, bewust dan wel onbewust, die je in beweging zetten…  Door je onbewuste doelen kun je ontmoedigd raken. Zelf bewust je doelen te kiezen, geeft moed en is bemoedigend!

We denken na over wat ons beweegt en ik doe een paar interessante ontdekkingen. Waarom, als ik al jaren een doel voor ogen heb (leven in een opgeruimd huis), doe ik dat dan niet? Wat houdt me tegen? De stem van mijn moeder? Is dit wel echt míjn doel of heb ik eigenlijk hele andere doelen??? Of verzet ik mij tegen mijn moeder en wil ik haar doel daarom niet naleven? Hier ga ik de komende dagen eens heel goed over nadenken….
We vertellen onze doelen, en horen deze dan terug via een medecursist. Als degene die naast mij zit, mij mijn eigen doel vertelt moet ik erg lachen. En… ik geloof het ook niet!!!

Dus… ga ik deze week op zoek naar mijn doelen…. We moeten er 20 verzinnen én met een aantal ook werkelijk beginnen…Zal ik dan toch maar gaan voor dat opgeruimde huis??? Ik weet het niet, misschien kan ik beter deze kiezen om vandaag al mee te beginnen:

 Ik bemoedig mijzelf iedere dag!!!


NOTE: Erica van der Heijden deed eerder de opvoedcursus ZO KAN HET OOK, de relatiecursus WAAR WACHT JE NOG OP? en wil nu ook weten wat er te halen valt in de basiscurus MOED DOET GOED. Ik vind het geweldig dat ze haar belevenissen wil delen op mijn blog. Veel plezier en wie weet doe jij een volgende keer ook mee aan een van de encouragingtrainingen bij jou in de buurt.

1 opmerking:

  1. jaaaaa Erica mooi stuk weer....en ik doe er nog een spreukje bij: Zonder doel geen doelpunt!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen