woensdag 13 november 2013

Erica en haar belevenissen met  MOED DOET GOED. 
Avond 5

Moed: even roddelen!!!

Het was weer heel gezellig: er was een heerlijke citroenkoek gebakken, er waren lekkere koeken, meegenomen en.. Catharina was er niet! Jaha, want Catharina……. (roddel, roddel…). En waarom was dat nou zo gezellig, nou omdat dat ons de tijd gaf om even lekker bij te kletsen, geen roddel hoor, gewoon lekker bijpraten over onszelf… Nou ja onszelf... Onszelf, ons gezin onze kinderen……….. Gelukkig stormde Catharina toen binnen en dus geen gepraat meer en snel aan de slag!

Eerst deelden we onze ervaringen met de mensen die wij op onze lege stoelen hadden geplant. Zó boeiend! Niet zozeer vanwege de ménsen die daar zaten,  maar vanwege het effect dat dit bij diverse personen nu al gehad! Het is ook zo simpel en spannend tegelijk: praten tegen iemand, die dat niet hoort, positieve en prettige dingen zeggen tegen die persoon….. en zie hier, zelfs zónder zo’n gesprek ook in de werkelijkheid te hebben gevoerd, voel je je anders en zijn  de veranderingen al begonnen… Spannend!
Ik heb hele gesprekken met mijzelf gevoerd, en ben van plan dat voorlopig maar te blijven doen…. Had het effect? Nou het valt me nog steeds moeilijk, en tegelijkertijd merk ik wel dat het helpt. Daar waar ik mijzelf me goed laat voelen en meer waardeer, hoeft mijn omgeving dat niet voor me te doen… Ik merkte vooral dat ik sneller, gemakkelijker en vanzelfsprekender ánderen, vooral mijn gezinsleden  ging bemoedigen…  Het ene komt vast uit het andere voort!

Het thema van deze bijeenkomst was: roddelen! Wie doet ‘t niet? Nou ik!!! Ik roddel NIET!!! (Niet? Nooit! Nou ja, bijna nooit……) In een eerdere cursus was ons al gezegd “waarom zou je gaan praten over iemand die er níet is, is de ander en ben jijzelf niet interessant genoeg als onderwerp voor gesprek?” Daar was ik het al langer meer eens. Ik zit niet in een vriendengroepje, maar heb wel vrienden die ook weer contact met elkaar hebben. En ik vind het al heel lang heel vervelend om als t ware “bij te praten” over iemand die er niet is. Ik praat met degene die er is en over diegene, en over mijzelf.. (meestal…. want een opmerking als “weet je dat die en die ook gaan scheiden” is toch al snel gemaakt.) Maar verder roddel ik niet hoor!


Mag je dan nooit iets over iemand anders zeggen? Uitzondering wordt gemaakt, als je over iemand praat omdat jij zélf iets wilt verbeteren, veranderen, hulp zoekt in het contact met die persoon. Dan gaat het meer over jezelf, dan over die ander.
Nou ben ik ook al jaren in de situatie waarin ik voor een groot deel zelf kan bepalen waar ik ben en met wie…  En ik ben heel veel thuis en niet in een situatie, die bijvoorbeeld veel op de werkvloer voorkomt. We komen tot de conclusie dat er vooral op het werk veel wordt geroddeld en dat het juist daar moeilijk is om je afzijdig te houden. En toch is het goed om dat te doen! Maar ja ik werk niet, en dus roddel ik ook niet. Gelukkig. Aan het einde maakt Catharina nog even duidelijk hoe snel je roddelt. Bijvoorbeeld, als je met je partner praat over  iets wat je kind nu weer heeft gedaan………..
(…..)

Ik besluit om deze week NIET meer te RODDELEN…

Hallo lezer(es),
MOED DOET GOED is een fascinerende basis-bemoedigingscursus. 
De eerste 2 avonden van deze cursus worden bij wijze van introductie gegeven op 11 en 18 december 2013 op het Kandinsky-college in Nijmegen. Een unieke gelegenheid om kennis te maken met bemoediging. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. 2 avonden voor slechts 45 euro. Opgeven via de mail: catharinah@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten