maandag 25 november 2013


Erica en haar belevenissen met  MOED DOET GOED
Avond 6
Moed: onverwacht bezoek.

Een laat verhaaltje dit keer, maar ja, ik had het ook zó druk deze week: Ten eerste kwam een vriendin, woonachtig aan het andere kant van het land, bij ons logeren. Dat gebeurt een aantal maal per jaar en het is altijd een feest! Bijzonder, als onze huisvriendin op bezoek is!!! En of dat nog niet alles was, stond dinsdagavond, na afloop van de cursus, geheel onverwacht mijn állerbeste vriendin op de stoep!
De zesde bijeenkomst had als thema: vriendschap. Wat DOE je als je vriendschap wilt sluiten en wat DOE je om vriendschap te onderhouden. En wat betekent, in dit licht; een goede vriendin zijn voor jezelf. Boeiend!
Mijn verre vriendin “hoort” gewoon bij ons gezin. Ze komt voor ons allemaal. En wij maken er dan ook altijd een hele happening van. Dat begint al dagen van te voren, waarin onze Oudste gesommeerd wordt nu écht zijn kamer op te ruimen, want die moet omgetoverd tot logeerkamer. Vervolgens wil ik het huis “netjes” hebben, we bedenken lekker eten, bakken lekkers bij de koffie en verzinnen leuke dingen om samen te doen…. Ik wil zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengen. Ja, het is héél gezellig als onze vriendin komt logeren! Maar ja… het kan niet altijd feest zijn!
Niet???
Huisvriendin, houdt – net als ik – erg van lezen. Dus brengt zij altijd een boek mee, en zit dan gezellig te lezen op de bank. Ook ik ben dol op lezen, alleen, ik lees natuurlijk niet! Ik heb daar nl. helemaal geen tijd voor. Ik moet werken. Te druk, teveel mensen die me nodig hebben… Het enige moment op de dag waarop ik lees, is ‘s avonds in bed, dan.. mag ik mij verliezen in mijn favoriete boek. Omdat ik dan erg moe ben en meestal na enkele bladzijde al in slaap val, doe ik dus wel heel lang over een boek. Maar beneden op de bank, overdag, een BOEK lezen… Dat zou eigenlijk wel fijn zijn….
In een flits komt een beeld uit mijn jeugd terug. Mijn moeder, met een boek op de bank.. Ze neemt een half uur voor haarzelf. Ik mag niet tegen haar praten. Want ze leest… Ligt hier een oorsprong voor het feit dat ik nooit overdag lees, niet als mijn kinderen er zijn, maar zelfs niet als ze er niet zijn? Heb ik daar ergens het overdag lezen verbannen? En zo deed ik deze ochtend iets, wat ik in jaren nog nooit gedaan had. Het huis was stil, ik was alleen, de kinderen sliepen nog en ik pakte mijn boek en las….Toen ik mijn boek weglegde, besloot ik nu en per direct, daad werkelijk plek te maken voor mijzelf, mijn vriendin, op de zolder. (en niet pas volgend jaar, of wanneer er tijd is of….)
Het is gezellig met de huisvriendin. Hoe gedraag ik mij, als zij er is? Hoe doe ik tegen haar? Natuurlijk aardig! Ik geef geen commentaar, ik maak geen negatieve opmerkingen. Ik koester positieve gedachtes. Ik zeur niet tegen haar. Maak tijd voor haar… En waarom doe ik dit niet, voor mij zelf, mijn allerbeste vriendin?
Ze stond na afloop van de cursus, zomaar op de stoep. En zoals ik voor de verre vriendin elke keer als ze komt een plek in ons huis creëer, is er vandaag een nieuw project op de zolder van start te gaan. Het zal nachtwerk worden, maar deze week gaat het gebeuren. De halve zolder wordt leeggeruimd, er moet daar een fijne plek komen. Voor mijn allerbeste vriendin die onverwacht op de stoep stond…Dus koester ik positieve gedachtes. Maak alles minder zwaar. Maak vervelende dingen niet zo belangrijk. Zeur niet, ben niet negatief. Hou me in. Denk aardig…
Onze vriendin vertrok gisteren. En die beste vriendin? Die is er nog steeds!  Zat vanochtend met me op de bank met een boek… Ze krijgt een eigen plek., want die vriendin.. die blijft!!!



Hallo lezer(es),
MOED DOET GOED  
De eerste 2 avonden van deze cursus worden bij wijze van introductie gegeven op 11 en 18 december 2013 op het Kandinsky-college in Nijmegen. Een unieke gelegenheid om kennis te maken met bemoediging. Deze avonden zijn voor iedereen; met en zonder kinderen. goed voor je persoonlijke ontwikkeling. 2 avonden voor slechts 45 euro. Opgeven via de mail: catharinah@gmail.com of bel me; 0650608322

1 opmerking:

  1. Wauw Erica wat een mooie ervaringen....ik ga ook zo'n vriendin Zoeken.
    Ik lees met Veel plezier verhalen zijn nog zo leuk...story telling....schrik niet als ik in ene enkele minuten voor half 9 voor je fiets sta:))))
    Groet
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen