woensdag 6 november 2013

Erica en haar belevenissen met  MOED DOET GOED. 

Avond 4
Moed: een lege stoel…

Het duurde even voor dit bericht kwam, want ja.. ik was druk in gesprek…. Druk in gesprek met een lege stoel!!!

Het was weer een bijzondere avond. Gezellig, mede dankzij een heerlijke kruidkoek. Vrolijk, met een tafel vol mooie schatkistjes. Ontroerend en aangrijpend soms, om die dingen waar we mee worstelen en het zo moeilijk hebben. We vertellen hoe we in afgelopen weken mensen hebben bemoedigd. Vooral mensen die we “normaal gesproken” niet zouden bemoedigen, of niet zo snel. Opzienbarende verhalen zijn er dan, over het effect hiervan op de relatie met die persoon! Dat is volgens Catharina “de Kracht van de Bemoediging”.

We zijn lang met elkaar in gesprek, en krijgen dan de volgende oefening, die eigenlijk een oefening is in “denken in genegenheid”: Zet een lege stoel voor je, en zet daar denkbeeldig een persoon op, waar je op de één of andere manier “moeite” mee hebt. En probeer fijne, positieve, bemoedigende dingen over te denken… En wat is het mooie nu, dat door anders te denken, je gevoel over die ander al direct een klein beetje verandert! En dan hoef je nog helemaal niet in het échte leven iets tegen de ander gezegd te hebben…



Die stoel.. Wanneer heb je in een druk rumoerig dagelijks leven tijd om te gaan zitten kijken, praten, tegen een lege stoel? De volgende dag zit ik op de fiets. Ik bedenk dat ik gemiddeld  4 á 5x per dag ruim een kilometer alleen fiets… Gesprekken op de fiets! Een kilometer is precies genoeg….. Wie zit er op de stoel? (of op de bagagedrager…)
Natuurlijk is het altijd makkelijk om in genegenheid aan mijn lief te denken, en altijd fijn om te doen! En ik merk direct – in mijzelf en in ons contact – de positieve uitwerking hiervan. En dat is grappig te constateren, vooral omdat hij er op dat moment niet was en wij elkaar nauwelijks hebben gezien of gesproken….
Zit mijn lief dan op die stoel? Mijn buurvrouw? Mijn kind???


Ik zit in de trein, op weg naar een vriendin die óók wel wat bemoediging kan gebruiken. Ik plof neer en kijk voor me naar… een lege stoel. Ik stap over op een sprinter. Zie iemand in het raam. Ken  ik die persoon? En realiseer me dat ik dat zelf ben. Onder dat raam… een lege stoel. Opgeklapt.

ATTENTIE:
Moed doet goed is de basis-bemoedigingscursus. 
De eerste 2 avonden van deze cursus worden bij wijze van introductie gegeven op 11 en 18 december 2013 op het Kandinsky-college in Nijmegen. Een unieke gelegenheid om kennis te maken met bemoediging. Opgeven via de mail: catharinah@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten