dinsdag 7 oktober 2014

ZO KAN HET OOK Opvoedcursus op het Kandinsky-college te Nijmegen. 1 Oktober 2014 Martijn doet op mijn blog wekelijks verslag van zijn belevenissen met  ZO KAN HET OOK. Zijn eerste bijdrage gaat over avondje 1 en 2. Veel plezier bij het lezen.

Geen doelen stellen, een vreemde gewaarwording

Het is een vreemde gewaarwording, beseffen dat je met 12 andere ouders bij een opvoedcursus zit waar een belangrijk doel is, dat je je geen doelen stelt. Waar je geen tips en handvatten krijgt om problemen die je hebt met het opvoeden van kinderen op te lossen. Maar waar je te horen krijgt dat je anderen niet kunt veranderen, dus dat je zelf dient te veranderen.
Toch is dat dus de kern van waar het om gaat bij ‘Zo kan het ook’, opvoeden vanuit bemoediging. Leer eerst jezelf kennen, dan pas kun je proberen om je kinderen te be├»nvloeden door met een andere manier met ze om te gaan. Leer jezelf accepteren zoals je bent, zodat je kunt leren accepteren hoe je kinderen zijn. Pas wanneer je dat kunt, kun je gaan begrijpen hoe kinderen in het algemeen  reageren op hun ouders en jouw kinderen in het bijzonder.

Dat klonk vrij zweverig, maar het wordt – onder meer door verhalen van Catharina zelf en anekdotes van ouders – concreter gemaakt. Zo blijkt uit het vertellen over de eerste opdracht, ‘gebruik je vriendelijke stem’,  al hoe verschillend kinderen zijn. Daarbij blijkt onder meer de leeftijd van de kinderen een waterscheiding te zijn.
Waar ouders van jonge kinderen vooral vertellen dat ze eigenlijk al vaak hun vriendelijke stem gebruiken en het vrij makkelijk was dit vol te houden, zijn ouders met oudere kinderen en pubers er veelal achter gekomen hoe weinig die vriendelijke stem wordt gebruikt. Commanderen, gebieden, niets gedaan krijgen wanneer je die vriendelijke stem toepast. Een grote winst bleek vooral te zijn dat we ons als ouders er van bewust werden hoe veel of hoe weinig we vriendelijk zijn tegen onze kinderen. Of tegen onze partners, zo vertelde een van de moeders licht verbaasd. En bewustwording is een eerste stap op weg naar verandering van ingesleten gedrag.
Vriendelijk doen tegen jezelf is ook erg belangrijk. Hoe kun je gemeend vriendelijk doen tegen anderen wanneer je jezelf afkraakt of kritiek van anderen makkelijk accepteert? Toch bleek het erg lastig te zijn om goede eigenschappen van jezelf op te schrijven, ook een opdracht uit de eerste week. Het was ondanks de enorme diversiteit in karakter een soort gemeenschappelijke grond.


Bij een vervolgopdracht, in het docentenlokaal in het Nijmeegse Kandinsky College, bleek ook hoe makkelijk het is om blij te worden van iets simpels als het voorlezen van goede eigenschappen die een ander over zichzelf moest opschrijven. Lastig op te schrijven, prettig om van een ander te horen. Waarbij een kleine les meteen was om de naam te noemen van degene wiens goede eigenschap je oplas. Want, stelde Catharina, weinig mensen beseffen hoe vaak we de naam van onze kinderen uitspreken in een negatief verband. Het is toch veel fijner om die naam vriendelijk genoemd te horen.
Want kinderen zijn tenslotte net mensen. Door zelf te beseffen wat je voelt, denkt en doet wanneer je het gevoel hebt er niet bij te horen, kom je er ook achter hoe een kind zich voelt en reageert wanneer hij of zij denkt er niet bij te horen. In de klas, maar ook thuis. Een simpele maar duidelijke ‘eye opener’.

Telkens wanneer je denkt dat de cursus meer over jezelf opvoeden gaat, wordt toch weer het verband gelegd met je kinderen. Met hoe zij zich kunnen voelen en hoe je er voor kunt zorgen dat ze het gevoel krijgen dat jij als ouder echt vindt dat ze er bij horen.
Thuis meteen een anekdote van Catharina over een van haar kinderen toegepast op mijn oudste zoon. Catharina  had verhaald hoe haar man geen kritiek leverde op slechte cijfers van hun dochter, maar haar in een rustig gesprek zelf liet beseffen wat de gevolgen zouden zijn wanneer ze zo door bleef gaan. Dat bleek een veel betere stimulans te zijn om aan de cijfers te gaan werken dan te dreigen met geen zakgeld of geen sport.
Hoe groot was mijn verbazing dat het thuis hetzelfde effect bleek te hebben bij een puberzoon die moeite heeft met het goed inplannen van huiswerk. Een mooie anekdote voor mezelf voor de eerstvolgende cursusavond.

Martijn

Dank je wel Martijn voor dit mooie verslag. Heb je interesse in de opvoedcursus ZO KAN HET OOK? Je kunt je nu al aanmelden voor de volgende. In Amsterdam 19-01-2015 en in Nijmegen 26-03-2015. Aanmelden via de mail: catharinah@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten