dinsdag 1 februari 2011

Moeten moeten moeten

Ja , ik wil.

De woorden ‘moet’ en ‘mag niet’ hebben een verwoestende uitwerking in ons leven. Zij zijn als een jas die voor iedereen te krap zit. Het is een uitdaging om deze woorden te vermijden en om ze uit je (zelf) gesprekken te schrappen. Weg ermee. ‘Moet’ en ‘mag niet’ hebben we van onze opvoeders overgenomen. Maar eigenlijk: ze zijn nogal bedreigend en ze roepen angst op:

Ik moet goed zijn, roept de angst op om fouten te maken.
Ik moet gelijk hebben roept de angst op om iets niet te weten.
Ik moet op tijd zijn roept de angst op om te laat te komen
Ik moet een goede indruk maken roept de angst op om een blunder te slaan.
Ik moet de beste zijn roept de angst op om middelmatig zijn.

‘Moeten’ tempert je enthousiasme, je creativiteit en je levensvreugde. Soms geeft dat ook een tegenstrijdigheid in jezelf: Je leeft enerzijds met dit ‘moeten’ en anderzijds met ‘ik wil niet moeten’. Daardoor ontstaat er een innerlijke spanning en die kost veel energie. Zeg je ook wel eens tegen jezelf; ik zou eigenlijk of ik moest eigenlijk. Dat drukt dan uit dat je juist het tegendeel doet; ik zou eigenlijk orde op zaken moeten stellen, maar ik doe het niet of ik moet vroeger opstaan, maar ik doe het niet. Zo kun je wel eens teleurgesteld zijn in jezelf en overtuigd raken van je eigen ingebeelde tekortkomingen.

Wat dan wel:
Schrap eens een dag ‘niet’ uit je taalgebruik. Je zal zien hoe uitdagend dit is en wat een effect dit heeft. Ook met kinderen is dit echt leuk om te doen.
Vervang je ‘moeten’ door; kunnen als ik het wil en verras jezelf. Ik moet op tijd zijn, wordt dan:  ik kan op tijd zijn als ik dat wil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten